زبان بدن در فروش چه نقشی داره؟ 10 تکنیک زبان بدن در فروشندگی

زمان خواندن 4 دقیقه

اصول بازاریابی + 10 تکنیک زبان بدن

به روز شده در 18 آذر 1402

توسط تیم تحریریه آکادمی دیدار

زمان خواندن 4 دقیقه

زبان بدن یکی از مهم‌ترین مباحث در آموزش فروشه. یک فروشنده یا کارشناس فروش حرفه ای باید بتونه بدون کلمات و با زبان بدنش مشتری رو نسبت‌به خرید متقاعد کنه. همون‌اندازه که باید روی فن بیان‌تون در فروش کار کنین، باید روی فن زبان بدن‌تون هم کار کنین!

فهرست مطالب

زبان بدن در فروش همیشه مهم بوده؛ از زمانی‌که فروش شکل مبادله کالا داشت تا همین امروز که اشکال فروش متنوع شده. چرا؟ چون اگه شما بهترین متن سخنرانی رو  داشته باشین، ولی حین ارائه اون به نوک کفش‌هاتون زُل بزنین! نه فقط ارزش محتوایی که قراره ارائه بدین رو از بین بُردین، بلکه یک سخنرانی حوصله‌سر بر انجام دادین که مخاطبان‌تون برای تموم شدنش لحظه‌شماری می‌کنن!

این‌که چطور یک‌چیزی رو بیان می‌کنین، به‌اندازه محتوایی که قراره ارائه بدین، اهمیت داره و بلکه هم بیشتر!

اهمیت نحوه ارائه = اهمیت محتوای قابل ارائه

دست‌های مُشت‌کرده، گردن خم‌شده، مِن‌ومِن کردن و زُل‌زدن به در و دیوار، قطعا و حتما تاثیر و ارزش حرفتون رو نابود می‌کنه؛ پس لطفا زبان بدن در فروشندگی رو جدی بگیرین!

Catalogue Mockup

زبان بدن یکی از مباحث مهم و اساسی در آموزش فروش است که در ادامه باهاش آشنا می‌شین.

 

زبان بدن توی فروش چیه؟

به طور خلاصه، زبان بدن استفاده از رفتارهای فیزیکی برای برقراری ارتباط غیرکلامیه. بیشتر به صورت غریزی و ناآگاهانه انجام می‌شه. در واقع زبان بدن نوعی ارتباطه که در اون از بدن برای بیان یا انتقال اطلاعات استفاده میشه.

حالا زبان بدن در فروش یعنی چی؟

یعنی استفاده از جزئی‌ترین حرکات برای برقراری ارتباط موثر با مشتری! می‌پرسین چجوری؟ اینجوری که حین صحبت با مشتری‌ها، صداتون رسا باشه، لبخند بزنین، ارتباط چشمی برقرار کنین، حواستون به حرکت دستا و پاهاتون باشه، اعتماد به نفس داشته باشید و موارد دیگه.

 

چرا باید در فروش زبان بدن رو جدی بگیرین؟

شاید براتون سوال باشه که چرا اینقدر آموزش زبان بدن در فروش مهمه، اولین دلیلش که واضحه:

o     انتقال حس اعتماد به نفس و پیش بردن مکالمه به صورت موثر

دلیل دومش چیه؟

o     در طول مکالمه و ارائه فروش، موثرترین سیگنال‌های ارتباطی برای رسوندن منظورمون همین زبان بدنمونه. در واقع ما با حرکات بدنی، می‌تونیم نشون بدیم که با چه چیزی موافقیم، به چه چیزی علاقه داریم، نسبت به چه چیزی مقاومت نشون می‌دیم و درباره چه چیزی اختلاف نظر داریم.

اهمیت زبان بدن در فروش

 

با انواع زبان غیر شفاهی در بدن آشنا بشین

یادگیری زبان بدن در فروش خیلی مهمه. چرا؟ چون‌که یک‌جورایی به ما کمک می‌کنه تا اون‌چیزی که در ذهن مشتری می‌گذره رو بخونیم و خودمون هم برای ارائه یک مکالمه موثر از اون‌ها بهره ببریم. تو این بخش به سه تا از اصلی‌ترین بخش‌های زبان بدن که باهاشون راحت می‌تونیم حدس بزنیم تو ذهن مشتری چی میگذره اشاره کردیم:

ارتباط چشمی

یکی از موثرترین روش‌ها برای خواندن زبان بدن در فروش، برقراری ارتباط چشمی با مشتریامونه. تحقیقات نشون میده که برقراری ارتباط چشمی بین 60 تا 70 درصد به ایده‌آل شدن رابطه کمک می‌کنه. به طور کلی وقتی با مخاطباتون ارتباط چشمی برقرار کنین اون‌ها بیشتر ترغیب میشن که حرف‌هاتون رو دنبال کنن.

برعکس عدم برقراری تماس چشمی باعث میشه مشتری‌ها حوصله‌شون سر بره و کلافه بشن. نکته‌ای هم که وجود داره اینه که اگر دیدین مردمک چشم مشتری حین صحبت با شما درشت شده، بدونین که داره از حرف‌هاتون لذت می‌بره. اگه دیدین که داره از نگاه کردن بهتون طفره میره، مطمئن باشین که اصلا حوصله نداره!

حالات چهره

معمولا فردی که با ما موافقه حین صحبت کردن، لبخند می‌زنه و سرشو تکون میده. اگه هم اختلاف نظر باهامون داشته باشه، ابروهاش روو یک‌کم پایین میاره، لباشو جمع می‌کنه، ماهیچه‌های فکش روو منقبض می‌کنه، سرشو یکم به سمت چپ خم میکنه و با حالتی که به خودش میگیره به ما میفهمونه که اختلاف نظر داره!

بازوها و نیم‌تنه

برای خواندن زبان بدن در مشتریان‌تون، حتما به حرکت بازوهاشون دقت کنین. شانه‌ها و نیم‌تنه نقش مهمی در ارتباطات غیر کلامی دارن. هر چقدر مشتری شما رو بیشتر دوست داشته باشه و با شما موافق باشه، بیشتر به سمت شما متمایل میشه یا کنار شما می‌ایسته. از طرف دیگه وقتی چیزایی می‌گین یا انجام می‌دین که با اونا مخالف باشن، بیشتر تمایل دارن به عقب متمایل بشن و فضای بیشتری بین شما دو نفر ایجاد کنن.

به طور کلی در زبان بدن در فروش وقتی می‌بینین که مشتری شونه و تنه خودش رو از شما دور می‌کنه، احتمالاً علاقه‌اش رو از ادامه مکالمه از دست داده.

زبان بدن در فروش

10 تکنیک زبان بدن در فروشندگی که باید بدونین

خب حالا نوبتی هم باشه نوبت اینه که با اصلی‌ترین تکنیک های زبان بدن در فروش آشنا بشیم:

  • لبخند بزنین
  • حین ارائه راه برین
  • حرکاتتون رو تغییر بدین و ثابت نباشین
  • به سمت مخاطباتون برین
  • مکث کنین
  • حواستون به ژست دست‌ها و بازوتون باشه
  • سرشونه‌هاتون رو بدین عقب و خم نشین
  • ارتباط چشمی برقرار کنین
  • لحن صداتون رو تنظیم کنین
  • از تکنیک آینه‌ای (Mirroring) (یا تقلید از زبان بدن طرف مقابل) استفاده کنین

 

کلام آخر

فهمیدیم که زبان بدن در فروش و بازاریابی خیلی مهمه. یادتون نره که فروشندهاتون باید همیشه زبان بدن مطمئن و قدرتمند داشته باشن تا موفق بشن. اگر اونا اعتماد به نفس نداشته باشن و حس راحتی انتقال ندن، مشتری احتمالی هم قطعا راحت نخواهد بود. یکی از بهترین راه‌های تقویت زبان بدن اینه که از خودتون فیلم بگیرین و اون رو بررسی کنین تا نقاط قوت رو تقویت و نقاط ضعفتون رو شناسایی و رفع کنین.

 

سوالات متداول

چرا زبان بدن توی فروش مهمه؟

زبان بدن در فروش مهمه چون:

  • باعث میشه ارتباط موثری داشته باشیم.
  • عدم موافقت یا مخالفت مشتریمونو از طریق زبان بدنش بفهمیم.
  • موافقت و  مخالفت خودمونو از این طریق نشون بدیم.

زبان بدن مشتری‌ها رو چطور باید خوند؟

ما می‌تونیم از طریق توجه به حرکات بازو، شونه، پاها، برقراری یا عدم برقراری ارتباط چشمی و… زبان بدن مشتری‌هامون رو بخونیم.

3/5 - (9 امتیاز)

احتمالا این مقالات هم برای شما جذاب باشد

حرفه‌ای تر آموزش ببین،بیشتر بفروش!