بهترین روش ها و تکنیک های بازاریابی در عصر هوش مصنوعی

زمان خواندن 2.5 دقیقه

تکنیک های بازاریابی

به روز شده در 7 مهر 1403

توسط تیم تحریریه آکادمی دیدار

زمان خواندن 2.5 دقیقه

تکنیک های بازاریابی به چند دسته تقسیم میشن: بازاریابی حضوری، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوایی و … . برای اینکه بازاریاب موفقی باشید باید همه این موارد رو بشناسید.

فهرست مطالب

سال‌های زیادی بود که متخصصین از طریق سخنرانی و سمینارهای حضوری، دانش و دیدگاه‌ها خودشون رو با دیگران به اشتراک می‌گذاشتن یا از تکنیک‌های بازاریابی برای فروش محصولات و خدماتشون توی این سیمنارها استفاده می‌کردن. اما امروزه اینترنت این فرصت رو به وجود آورده که این ایده‌ها به مخاطبان بیشتری ارائه بشه و همچنین تکنیک‌های بازاریابی و فروش هم پر و بال بیشتری بگیرن. وبینارها، دوره‌های آنلاین و پادکست‌ها هم مثل همون نسخه‌های حضوری عمل می‌کنن ولی پتانسیل دیده شدن توسط افراد بیشتری رو دارن.

 

حالا تو این دنیای بازاریابی پیچیده و در حال تغییر، چطور خدمات حرفه‌ای می‌تونن موفق بشن؟ کدوم تکنیک‌ها برای ساختن یه اعتبار قوی مهم‌ترن؟

 

Catalogue Mockup

توی این مقاله قصد داریم تکنیک‌ها و انواع روش‌های بازاریابی مثل تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال، تکنیک‌های بازاریابی حضوری و تکنیک‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی رو بررسی کنیم.

 

انواع تکنیک‌های بازاریابی و فروش

هر کاری که برای دیده شدن کسب‌وکارتون انجام می‌دید، میره تو دسته تکنیک‌های بازاریابی؛ چه یه برند جدید باشید چه قصد افزایش فروش محصولات قدیمی تون رو داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت کارشناس فروش تلفنی و بازاریاب تلفنی

 

تخصص و هدف ‌گذاری در بازارهای اختصاصی یا نیچ (niche)

تحقیقات ما بارها نشون داده که شرکت‌هایی که سریع‌تر رشد می‌کنن، معمولاً توی بازارهای نیچ و تخصصی فعالیت می‌کنن. یعنی حوزه‌هایی که خیلی خوب اون‌ها رو می‌شناسن و در اون تخصص دارن. این کار توی تکنیک‌های بازاریابی حضوری خیلی مهم هست چون مستقیماً روی شناخت عمیق از یک تخصص یا حوزه خاص تمرکز داره. تخصص، روی همه جنبه‌های کسب ‌و کار تأثیر می‌ذاره. از مخاطب هدف گرفته تا پیام‌هایی که ارسال می‌کنید.

 

بیشتر بخوانید: هشت مرحله فروش به مشتری سازمانی

 

تکنیک‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: متخصصان شناخته‌شده

این کارشناسان دقیقاً همون چیزی هستن که از اسمشون پیداست: افراد متخصصی که توی صنعت شما شناخته شده و معروف هستن. افرادی که با ایده‌های بزرگشون مخاطب جذب می‌کنن و به واسطه اسمشون مشتری‌های جدیدی رو به کسب ‌و کار شما میارن.

این موردی از تکنیک‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی محسوب میشه، چون از طریق پلتفرم‌های آنلاین و رسانه‌های اجتماعی میشه این تخصص رو بیشتر در معرض دید گذاشت.

 

تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال: وبلاگ‌ها و مقالات

دو روش برای نوشتن و انتشار وبلاگ‌ها و مقالات وجود داره:

  1. تولید محتوا برای وبلاگ سایت و شرکت خودتون
  2. نوشتن و انتشار پست در نشریات و وبسایت‌های دیگه

 

نوشتن و پست گذاشتن یکی از بهترین تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال هست که تخصص و دانش شما رو به نمایش می‌ذاره. طبق تحقیقات ما بیش از ۵۰٪ خریداران، مقالات و مطالب یک سایت رو می‌خونن تا اطلاعات بیشتری درباره یک موضوع مرتبط با حرفه‌شون به دست بیارن. همیشه هم توی دوره‌های آموزش کارشناسان فروش روی خواندن وبلاگ‌ها تاکید می‌کنیم.

 

بیشتر بخوانید: Onboarding فروش چیست؟

 

ساختن یک وب سایت برای جذب سرنخ

یک وبسایت می‌تونه هویت و پیام شما رو به مخاطبان آنلاین برسونه، اما این کلی‌ترین تعریفی هست که میشه از مزایای یک سایت قدرتمند معرفی کرد و البته که نباید از مزایایی که سایت برای جذب سرنخ فروش ارائه میده غافل شد.

 

وبسایت‌هایی که به جذب سرنخ کمک میکنن، بخشی از روش‌های بازاریابی دیجیتال هست که میشه ازش در تکنیک‌های بازاریابی تلفنی هم استفاده کرد. این سایت‌ها باید طوری طراحی بشن که محتوای مفیدی ارائه بدن و بازدیدکننده‌ها رو به مشتری تبدیل کنن.

 

بیشتر بخوانید: چطور در 5 گام و 5 دقیقه بفروشیم؟

 

تکنیک های بازاریابی

 

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

پشت هر وبسایتی که به تعداد مشتری‌ها و افزایش فروش کمک میکنه، یه استراتژی دقیق سئو (SEO)  قرار داره. سئو یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های بازاریابی که به شما کمک می‌کنه محتوای ارزشمندتون رو به مخاطبان درست برسونید. اینجا باید روی تولید محتوای خوب تمرکز کنید که واقعاً برای مخاطب هدفتون مفید باشه.

 

سخنرانی‌ها

سخنرانی‌های عمومی یکی از تکنیک‌های بازاریابی حضوری هست که برای ساخت اعتبار و جذب مشتری استفاده میشه. این سخنرانی‌ها به شما اعتبار میدن و معمولاً شما رو در مقابل یه مخاطب خاص قرار میدن که می‌تونه به برقراری ارتباط و ساختن اعتماد کمک کنه.

 

نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها

نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها هم یکی دیگه از تکنیک‌های بازاریابی حضوری هستن که به شرکت‌ها کمک می‌کنن در مقابل تعداد زیادی از مشتریان بالقوه قرار بگیرن. نمایشگاه‌ها معمولاً یه مخاطب خاص دارن و این فرصت رو فراهم می‌کنن تا مشتریان مورد نظرتون رو هدف قرار بدید.

 

لینکدین (LinkedIn)

لینکدین یک پلتفرم مهم برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و دیجیتالیه که به شما این امکان رو میده تا با مشتریان و شرکای جدید ارتباط بگیرید، تخصصتون رو به اشتراک بذارید و دیده بشید.

 

ویدئو

ویدئو هم بخشی از بازاریابی دیجیتاله که بدون نیاز به جلسات حضوری می‌تونه بسیاری از مزایای ارتباطات رو ارائه بده. از طریق ویدئو، مخاطبان می‌تونن با تیم شما آشنا بشن و تخصص شما رو درک کنن.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای مدیریت تیم فروش | از نحوه ساختن تیم فروش تا ارزیابی تیم

 

امضای محتوایی

امضای محتوایی می‌تونه به شکل‌های مختلفی ارائه بشه، اما هر فرمی که داشته باشه، باید نشون دهنده سرمایه ‌گذاری شما روی تخصص و زمان باشه. این محتوا به افزایش اعتبار شما کمک می‌کنه و به شما کمک می‌کنه مخاطبان جدیدتری جذب کنید. کتاب‌ها، نمونه‌ای از محتوای امضایی هستن که معمولاً توسط متخصصان نوشته می‌شن و از تکنیک‌های بازاریابی تلفنی و حضوری هم پشتیبانی می‌کنن.

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا (Content Marketing) چیست؟ 

 

نتیجه ‌گیری

این ده تکنیک بازاریابی که بررسی کردیم، ترکیبی از استراتژی‌های آنلاین و آفلاین هستن. وقتی که به درستی از این تکنیک‌ها استفاده بشه، می‌تونن همدیگه رو تقویت کنن و به شما کمک کنن که برنامه بازاریابی خدمات حرفه‌ایتون رو به سطح بالاتری ببرید.

 

سوالات متداول

تخصص در یک حوزه خاص چطور به کسب و کار کمک می‌کنه؟

تخصص به شما کمک می‌کنه تا مخاطبان خاص و هدفمند رو بهتر شناسایی و جذب کنید.

سئو چه نقشی در بازاریابی دیجیتالی داره؟

سئو به محتوای شما کمک می‌کنه که توسط مخاطبان مناسب در موتورهای جستجو پیدا بشه.

چرا سخنرانی‌های عمومی مهم هستن؟

سخنرانی‌های عمومی اعتبار شما رو افزایش میدن و به جذب مشتریان هدفمند کمک می‌کنن.

این مطلب رو دوست داشتید؟

احتمالا این مقالات هم برای شما جذاب باشد

حرفه‌ای تر آموزش ببین،بیشتر بفروش!