آموزش بازاریابی تلفنی | بازاریابی تلفنی موفق چگونه است؟

زمان خواندن 2.5 دقیقه

آموزش افیلیت مارکتینگ

به روز شده در 27 مرداد 1403

توسط تیم تحریریه آکادمی دیدار

زمان خواندن 2.5 دقیقه

بازاریابی تلفنی وظایف مشخصی داره؛ مثلا مدیریت تماس‌های ورودی یا تماس سرد با مشتری بالقوه. توی این مقاله مهم‌ترین مسئولیت‌های بازاریاب تلفنی رو با هم بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب

خیلی از کسانی که تا به حال کار بازاریابی تلفنی انجام ندادن، فکر می‌کنن برای انجام این کار فقط داشتن یک خط تلفن و اطلاعات کلی درباره محصول کافیه. خیلی‌ها حتی فکر آموزش بازاریابی تلفنی هم به ذهنشون نمی‌رسه و همین میشه که آمار ترک شغل در این حوزه گاها بالاتر از کارهای دیگه است. توی این مقاله که بخش کوچکی از دوره آموزش فروش آکادمی دیدار هست، می‌خواییم چند نکته درباره اهمیت آموزش تکنیک‌های بازاریابی به شما یاد بدیم تا تماس‌های خروجی خودتون رو مثل یک حرفه‌ای برقرار کنید.

 

بیشتر بخوانید: صفر تا صد حرفه‌ای‌ شدن در فروش

 

Catalogue Mockup

منظور از بازاریابی تلفنی چیه؟

بازاریابی تلفنی، بازاریابی مستقیم کالاها یا خدمات به مشتریان بالقوه از طریق تلفن، اینترنت یا فکس هست. بازاریابی تلفنی ممکنه توسط بازاریابان تلفنی انجام بشه، هرچند که گاها توسط سیستم‌های تماس‌ تلفنی خودکار یا “ربوکال‌ها” انجام میشه. بازاریابی تلفنی اغلب بخشی از برنامه یا کمپین بازاریابی یک شرکت هست.

 

بیشتر بخوانید: 17 ایده نوین طراحی کمپین‌های تبلیغاتی
 

بازاریاب تلفنی چه کار می‌کنه؟

بازاریابی تلفنی شامل تماس، ارزیابی و نزدیک شدن به مشتریان بالقوه هست. البته این کار از روش‌های بازاریابی پستی مستقیم (Direct Mail Marketing) متفاوته. بازاریابی و فروش تلفنی ممکنه از یک مرکز تماس، دفتر یا حتی از خونه انجام بشه. خیلی از اوقات بازاریابی تلفنی می‌تونه در ابتدا تنها شامل یک تماس برای بررسی میزان علاقه مشتری باشه و بعد از اون تماس‌های ثانویه برای پیگیری فروش انجام میشه.

 

توی دوره آموزش بازاریابی تلفنی گفته میشه که یکی از چیزهایی که در این راه خیلی مورد استفاده قرار می‌گیره، دیتابیس‌ها یا داده‌هایی از مشتری‌های بالقوه (مثل شماره تلفن‌ها) هستن که برای غربال کردن حجم انبوهی از این اطلاعات، پارامترهای زیادی هست که باید به کار گرفته بشن.

 

انواع وظایف بازاریاب تلفنی

انواع فعالیت‌های بازاریابی تلفنی عمل بازاریابی تلفنی رو میشه به چهار زیرمجموعه تقسیم کرد:

  • تماس‌های خروجی: شرکت‌ها به طور فعال با مشتریان بالقوه و مشتریان موجود از طریق تماس‌های بازاریابی که به عنوان تماس‌های «سرد» هم شناخته میشن، تماس می‌گیرن.
  • تماس‌های ورودی: این تماس‌ها، تماس‌هایی هستن که خود مشتری با ما می‌گیره که می‌تونه در نتیجه تلاش‌های بخش فروش و مارکتینگ دریافت بشه. این تماس‌ها به عنوان تماس‌های “گرم” در نظر گرفته میشن چون مشتریان معمولاً فرم علاقه‌مندی رو به صورت آنلاین پر کردن یا قبلاً با شرکت آشنا هستن.
  • تولید سرنخ: این شامل جمع‌آوری اطلاعات درباره پروفایل‌ها، علایق و داده‌های مهم از مشتریان احتمالی هست.
  • فروش: متخصصین این حوزه از مارکتینگ که آموزش بازاریابی تلفنی رو پشت سر گذاشتن، وظیفه انجام این قسمت و متقاعد کردن مشتری برای خرید رو برعهده دارن و هدفشون بستن معامله از پشت تلفن هست.

 

بازاریابی تلفنی ممکنه شامل فعالیت‌های مختلفی مثل نظرسنجی، تنظیم قرار ملاقات، فروش تلفنی، نگهداری و پاکسازی پایگاه داده و ارائه یک فراخوان به عمل باشه.

 

بیشتر بخوانید: آموزش استراتژی‌های افزایش فروش

 

۵ نکته برای شروع بازاریابی تلفنی

بهترین راه برای انجام بازاریابی تلفنی و خراب نکردن تماس‌ها چیه؟ در ادامه ۵ مورد از آموزش تکنیک‌های بازاریابی تلفنی رو با هم می‌خونیم:

 

بازاریابی تلفنی

 

1. مثل فروشنده‌ها صحبت نکنید

بهترین کارشناسان بازاریابی تلفنی لحن آرومی دارن و از زبان طبیعی استفاده می‌کنن. برای مردم کاری نداره که بفهمن شما دارید از روی یک متن می‌خونید و باهاشون صحبت می‌کنید. و هرچی بیشتر به این متون از قبل نوشته شده اکتفا کنید، سریع‌تر شما رو به عنوان یک تماس تبلیغاتی دیگه شناسایی و رد می‌کنن. خودتون باشید.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت کارشناس فروش و بازاریاب از 5 بعد مختلف سازمانی

 

2. برنامه‌ریزی داشته باشید

برنامه ریزی خیلی مهمه، مخصوصا وقتی که کارتون با دیتا و اعداد و ارقام باشه. اطلاعات نادرست می‌تونه تلاش‌های بازاریابی تلفنی شما رو کاملاً خراب کنه. برای همین قبل از اینکه تلفن رو بردارید، چند لحظه رو برای تعریف پروفایل مشتری ایده‌آل خودتون اختصاص بدید تا یک تصویر ذهنی از کسی که قراره باهاش صحبت کنید داشته باشید.

 

3. آموزش بازاریابی تلفنی

مهم‌تر از هرچیز دیگه‌ای، اینه که بدونید وقتی وارد کار بازاریابی می‌شید باید خودتون رو مثل شغل‌های مهم دیگه بروز نگه دارید و از دریافت اطلاعات و دانش جدید خودداری نکنید. درسته که تجربه یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت در کار فروش و بازاریابیه، ولی گذروندن یک دوره آموزش بازاریابی و فروش تلفنی حرفه‌ای می‌تونه شما رو چندین قدم جلو بندازه!

 

بیشتر بخوانید: ایده‌های تبلیغاتی اثرگذار برای فروش بیشتر که معجزه می‌کند

 

نتیجه‌گیری

بازاریابی تلفنی، هنر متقاعدسازی مشتری از پشت تلفنه و به عقیده خیلی از افراد، به مراتب سخت‌تر از بازاریابی حضوریه چرا که ارتباطات و عواطف انسانی ما برای تاثیرگذاری بیشتر روی مشتری تا حد زیادی از بین میره و ما باید به تلفنی که در دست داریم و نهایتا ابزارهای تجزیه و تحلیل اکتفا کنیم. اما این موضوع باعث نمیشه که با دریافت آموزش بازاریابی تلفنی نتونیم این کار رو به بهترین شکل انجام بدیم. نکاتی که در این مقاله گفته شد می‌تونه تا حد خیلی خوبی برای شروع کار به شما کمک کنه.

 

سوالات متداول

بازاریابی تلفنی چیه؟

بازاریابی تلفنی، بازاریابی مستقیم کالاها یا خدمات به مشتریان بالقوه از طریق تلفن، اینترنت یا فکس گفته میشه.

بازاریاب تلفنی چه کار می‌کنه؟

بازاریاب تلفنی با تماس، ارزیابی و نزدیک شدن به مشتریان بالقوه، سعی در فروش کالاها یا خدمات داره.

انواع فعالیت‌های بازاریابی تلفنی چیه؟

بازاریابی تلفنی شامل تماس‌های خروجی، ورودی، تولید سرنخ و فروش هست.

این مطلب رو دوست داشتید؟

احتمالا این مقالات هم برای شما جذاب باشد

حرفه‌ای تر آموزش ببین،بیشتر بفروش!