شرح وظایف کارشناس فروش تلفنی

زمان خواندن 1.5 دقیقه

بازاریابی تلفنی چیست + شرح وظابف

به روز شده در 5 دی 1402

توسط تیم تحریریه آکادمی دیدار

زمان خواندن 1.5 دقیقه

شرح شغل کارشناس فروش تلفنی شامل وظایف و مهارت‌های متنوعی هست. بیایید ببینیم چه مهارت‌هایی رو باید بلد باشید تا یه کارشناس حرفه‌ای بشید…

فهرست مطالب

فعالیت شغلی به عنوان کارشناس فروش تلفنی نیاز به مهارت‌های فروش و دانش خدمات مشتری داره. با فعالیت به عنوان یک کارشناس فروش حرفه‌ای، باید بیشتر وقت خودتون رو صرف ترتیب قرارهای تلفنی یا حضوری با مشتریان بالقوه و مشتریان موجود برای خرید محصولات یا خدمات صرف کنید. درک مهارت‌‌های کارشناس فروش تلفنی میتونه به شما کمک کنه تا تصمیم بگیرید که آیا این شغل برای شما مناسبه یا خیر.

 

تو این مقاله میخوایم نگاهی به شرح وظایف کارشناس فروش تلفنی بندازیم و ببینیم این کار به چه مهارت‌هایی نیاز داره.

 

Catalogue Mockup

فروش تلفنی چیست؟

همونطوری که از اسمش مشخصه، اکثر وظایف کارشناس فروش تلفنی در فروختن محصولات خدمات با استفاده از تماس تلفنی خلاصه میشه. هدف اصلی فروش تلفنی، ایجاد تجارت از طریق روابط عالی با مشتریانه. نمایندگان فروش تلفنی باید با مشتری تماس بگیرن تا پیشنهادات خودشون رو تبلیغ کنن یا جلساتی ترتیب بدن تا بیش‌تر اونها رو با این محصولات آشنا کنن.

 

به طور کلی دو نوع فروش از طریق تماس تلفنی داریم:

  • تماس ورودی
  • تماس خروجی

 

کارشناس‌های تماس ورودی، تماس‌های مشتریان احتمالی و موجود رو دریافت می‌کنن و به کسی زنگ نمیزنن؛ در حالی که توی تماس خروجی، افراد باید خودشون با دیگران تماس بگیرن.

 

کارشناس فروش تلفنی کیست؟

کارشناس فروش تلفنی در واقع همان کارشناس فروش هست که از طریق تماس تلفنی با مشتری‌ها ارتباط برقرار می‌کنه. به عنوان یک کارشناس فروش تلفنی، شما مشتری‌های احتمالی و موجود رو مستقیماً از طریق تلفن متقاعد می‌کنید تا محصولات شرکت شما رو بخرن.

 

وظایف کارشناس فروش تلفنی

وظایف یک کارشناس فروش تلفنی میتونه از جذب سرنخ تا فروش مستقیم و خدمات از پس از فروش متنوع باشه. وظایف یک کارشناس فروش تلفنی شامل موارد زیر می‌شود:

 

جذب و ایجاد سرنخ

نمایندگان فروش تلفنی نقش مهمی در تولید سرنخ‌ها برای تیم فروش دارن. اونها با تماس گرفتن با مشتریان احتمالی، دیگران رو از محصولات، خدمات و پیشنهادات مجموعه مبدا آگاه میکنن. نمایندگان فروش تلفنی همچنین تماس‌های تلفنی از افرادی که به کمپین‌ها و تبلیغات مستقیم واکنش نشان میدن رو هم دریافت می‌کنن.

 

دریافت و پردازش سفارشات

نمایندگان فروش تلفنی باید سفارش‌های خرید مشتری رو دریافت و پردازش کنن تا به تعهدات فروش برسن. اونها باید خریدهای تکراری رو مدیریت کنن تا شانس فروش مجدد به مشتری رو به دست بیارن.

 

دستیابی به اهداف فروش

یکی دیگه از وظایف کارشناس روش تلفنی اینه که باید به اهداف فروش ماهانه و یا سه‌ماهه، مطابق با اهداف درآمدی شرکت دست پیدا کنن.

 

بیشتر بخوانید: نکته‌های فروش b2b که دونستن اون‌ها شما رو تغییر می‌ده!

 

مهارت‌های کارشناس فروش تلفنی

برای اینکه بهتر به شرح وظایف کارشناس فروش تلفنی عمل کنید، لازمه یکسری مهارت‌ها رو بلد باشید تا ضریب موفقیت خودتون رو افزایش بدید، از جمله:

 

 مهارت‌های ارتباطی

نمایندگان موفق فروش تلفنی باید مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشن. این افراد باید بتونن مکالمات ارزشمندی با افراد ناشناخته شروع و اون مکالمه رو حفظ کنن.

 

مهارت‌های میان فردی

کارشناسان فروش تلفنی باید مهارت‌های میان فردی داشته باشن، چرا که فروش تلفنی نیاز به توانایی ایجاد رابطه با دیگران، بدون دیدن مستقیم اونها داره.

 

آشنایی با تلفن و کامپیوتر

یک کارشناس فروش تلفنی خوب، باید با سیستم‌های تلفنی آشنایی داشته باشه. همچنین باید اطلاعاتی در مورد نرم‌افزارهای مدیریت روابط مشتری و برنامه‌های کامپیوتری مورد نیاز برای انجام وظایف مختلف مثل ثبت تماس، ثبت مشتری و … رو داشته باشه.

 

نتیجه‌گیری

فروش تلفنی یک شغل پر مهارته که نیاز به مهارت‌های ارتباطی برجسته، مهارت‌های میان فردی و دانش متوسط برای کار با تلفن و سیستم‌های کامپیوتری داره. این شغل اهمیت بزرگی در افزایش فروش از طریق تعامل با مشتریان دارد.

 

 

سوالات متداول

آیا فروش تلفنی همان تلمارکتینگ هست؟

نه، تلفنی فروش تمرکز بیشتری بر روابط مشتریان داره و به جذب فروش مجدد توجه می‌کنه، درحالی که تلمارکتینگ روی تبلیغ محصولات و خدمات تمرکز داره.

آیا مهارت‌های فروش تلفنی با مهارت‌های فروش فیزیکی مغازه مشابهه؟

اینه که شما میتونید ارتباط عمیق‌تری با مشتری برقرار کنید و با جلب اعتماد، احتمال فروش رو بالا ببرید.

با توجه به مهارت‌های کارشناس فروش تلفنی، آیا فروش تلفنی برای من مناسبه؟

اگر دارای مهارت‌های ارتباطی خوب، توانایی ایجاد روابط مثبت با مشتریان و کار با تلفن و کامپیوتر هستید، فروش تلفنی ممکنه برای شما مناسب باشه.

این مطلب رو دوست داشتید؟

احتمالا این مقالات هم برای شما جذاب باشد

حرفه‌ای تر آموزش ببین،بیشتر بفروش!