سرنخ فروش چیست؟ [+ 5 راه اثبات شده تولید سرنخ فروش]

زمان خواندن 2 دقیقه

سرنخ فروش چیست؟

به روز شده در 1 بهمن 1402

توسط تیم تحریریه آکادمی دیدار

زمان خواندن 2 دقیقه

سرنخ‌های فروش یکی از مهم‌ترین اجزای فرآیند فروش شما هستن. اگه بدونید از کجا باید جذبشون کنید، می‌تونید پایگاه مشتری‌هاتون رو به شدت تقویت کنید. اما این کار چطور انجام میشه؟ من توی این مقاله بهتون میگم.

فهرست مطالب

هر کسی که توی فروش کار می‌کنه، دلش می‌خواد هر ماه بیشتر از ماه قبل بفروشه. اما رسیدن به این هدف به یک عامل کلیدی بستگی داره: مدیریت سرنخ های فروش. اما سرنخ فروش چیست؟ تو ادامه مجموعه مقاله‌های فروش و فروشندگی، رسیدیم به تولید سرنخ. و توی این مقاله میخوایم به همین موضوع بپردازیم.

 

سرنخ چیست؟

سرنخ‌های فروش، کسانی هستن که شاید در آینده مشتری شما بشن. ممکنه قبلا هم با شرکت شما ارتباط داشته باشن. بعنوان نماینده‌ی فروش، وظیفه‌ی شما اینه که سطح علاقه و توجه هر سرنخ رو ارزیابی کنید و ببینید که آیا اون سرنخ برای کسب و کارتون مناسبه یا نه. اگه از فرآیند صلاحیت سرنخ عبور کنن، شما باید با اون‌ها رابطه برقرار کنید و این رابطه رو تقویت کنید تا زمانی که مشتری احتمالی یا همون سرنخ، به مشتری حتمی و دست به نقد تبدیل بشه.

 

Catalogue Mockup

فرآیند مدیریت سرنخ‌های فروش

فعالیت‌های موثر تولید سرنخ، سرنخ‌های فروش با کیفیت و اولویت مختلف ایجاد می‌کنن. برای به حداکثر رساندن پتانسیل تجاری این سرنخ‌ها، یک شرکت می‌تونه یک فرآیند مدیریت سرنخ پیاده کنه، که گاهی به عنوان فرآیند سرنخ به درآمد شناخته می‌شه.

 

این فرآیند که شامل روش‌ها و سامانه‌های ثبت، پیگیری و توزیع سرنخ‌ها به نماینده‌های فروش برای بستن قرارداد هست، توی بازه‌های زمانی مختلف در اختیار کارشناسان فروش قرار میگیره.

 

انواع سرنخ فروش

برای توصیف سرنخ‌های فروش مختلف، از این اصطلاحات میشه استفاده کرد:

 

سرنخ فروش

 

  • خریداران بالقوه: خریداران بالقوه در بالای قیف خرید، ممکنه وقتی به وب‌سایت یک فروشنده سر بزنن، علاقه‌ای به یک محصول یا خدمات نشون بدن.
  • سرنخ‌های سرد، گرم و داغ: بازاریابان و نماینده‌های فروش ممکنه سرنخ‌ها رو به عنوان سرد، گرم و داغ دسته‌بندی کنن، بسته به سطح علاقه یا آمادگی خریدار بالقوه برای خرید یک محصول یا خدمات.
  • سرنخ واجد شرایط بازار: یک خریدار بالقوه است که علاقه‌ای به محصول نشان داده اما آماده برای خرید در آینده‌ی نزدیک نیست.
  • سرنخ سرنخ واحد شرایط فروش: یک سرنخ دست به نقد، علاقه‌ای فوری به خرید نشون می‌ده و اماده خرید اون هست. در این حالت، تیم بازاریابی این سرنخ را به تیم فروش منتقل می‌کنه.

 

5 راه اثبات شده تولید سرنخ فروش

تو ادامه میخوایم 5 راه ثابت شده تولید سرنخ فروش رو بهتون معرفی کنیم:

 

انتشار مطالب اورجینال و دست اول

تبدیل شدن به یک مرجع تخصصی و خبره توی حوزه کاری خودتون معمولا منجر به افزایش سرنخ و مشتری‌های بالقوه می‌شه. شما فقط کافیه زمان و منابع لازم رو برای تحقیق، جمع آوری و منتشر کردن اطلاعات مفید برای سرنخ‌ها اختصاص بدید.

 

حضور استراتژیک در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی شاید به نظر یک راه پیش پا افتاده برای مدیریت سرنخ‌های فروش به نظر بیاد، اما اگه شما بتونید حضور استراتژیکی در این پلتفرم‌ها داشته باشید، می‌تونید با خریداران بالقوه ارتباط برقرار کنید و اعتماد اون‌ها رو جلب کنید.

 

برای مثال، می‌تونید از صفحه‌ی اینستاگرام خودتون به عنوان یک منبع آموزشی برای مخاطبان خود استفاده کنید و نمونه ‌کارها، نظرات مشتریان و پاسخ به سوالات رایج رو به اشتراک بذارید.

 

در رویدادهای مختلف شرکت کنید

تقریبا یک سوم پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی بازاریابی B2B گفتن که رویدادها و ایوِنت‌ها، سرنخ‌هایی با بازگشت سرمایه‌گذاری بالا تولید می‌کنن. شما می‌تونید توی این رویدادها با افرادی که به محصول یا خدمات شما نیاز دارن، شبکه‌سازی کنید و نام و اطلاعات تماس اون‌ها رو جمع آوری کنید. برگزاری ایونت یکی از بهترین استراتژی‌های آگاهی از برند برای فروش B2B هست.

 

وبینار آموزشی برگزار کنید

وبینارها به خریداران بالقوه محتوای آموزشی لازم رو می‌دن که بتونن توسعه حرفه‌ای خودشون رو ادامه بدن. شما می‌تونید با ارائه محتوای ارزشمند و جذاب، سرنخ‌های فروش رو جذب کرده و با ثبت نام اون‌ها در وبینار، اطلاعات تماسشون رو دریافت کنید.

 

توسعه سفر مشتری با محتوا

بازاریابی محتوا، یکی از سه کانال تولید سرنخ با بالاترین نرخ بازگشت سرمایه است. شما می‌تونید با ساخت محتوای جذاب و مفید، خریداران رو در هر مرحله از قیف خرید هدایت کنید و به اون‌ها کمک کنید تا به تصمیم برای خرید نزدیک تر بشن.

 

نتیجه گیری

مدیریت سرنخ‌های فروش یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای پیش بردن فرآیند فروش و انتقال افراد در قیف فروش است. در اینجا 5 راه عالی برای افزایش سرنخ‌های فروش و مدیریت آنها را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم.

بادتون نره برای اینکه سرعت موفقیت‌هاتون رو افزایش بدید، نیاز به آموزش فروش دارید. فرقی نمی‌کنه توی دوره‌های آموزشی بیرون سازمان شرکت می‌کنید یا آموزش در شرکت دارید، اما باید و باید در کنار تلاش برای توسعه کسب‌وکار باید به دوره‌هایی مثل آموزش مدیر فروش یا کارشناس فروش هم فکر کنید.

 

سوالات متداول

سرنخ فروش یعنی چی؟

سرنخ یا لید (Lead) به کسانی گفته میشه که به هر نحوی (پر کردن فرم در سایت، تماس با کارشناسان، دایرکت در اینستاگرام و …) به محصول شما علاقه و توجه نشون داده باشن.

چرا باید وبینار آموزشی برگزار کنیم؟

تا با ارائه آموزش‌های تخصصصی و ارزشمند، هم تخصص خودتون رو نشون بدید و هم اعتماد مشتریان رو به دست بیارید.

حضور در رویدادهای مهم کاری چه اهمیتی داره؟

خیلی مهمه که مشتری‌های صنف شما، نام شما رو بشناسن و با برندتون آشنا باشن. رویداد و eventهای کاری این امکان رو براتون فراهم میکنن.

5/5 - (1 امتیاز)

احتمالا این مقالات هم برای شما جذاب باشد

حرفه‌ای تر آموزش ببین،بیشتر بفروش!