آموزش فروش در صنایع | 9 نکته برای موفقیت در فروشندگی لباس

زمان خواندن 1.5 دقیقه

فروشندگی لباس + 9 نکنه اساسی

به روز شده در 27 آذر 1402

توسط تیم تحریریه آکادمی دیدار

زمان خواندن 1.5 دقیقه

برای اینکه در فروشندگی لباس موفق بشید باید مثل هر حرفه دیگه‌ای تکنیک‌های اصلی و اساسی رو یاد بگیرید؛ از نحوه برخورد تا پیشنهادهای مکمل. بیاید مهم‌ترین نکته‌ها رو با هم بررسی کنیم.

فهرست مطالب

فعالیت در حوزه فروش لباس می‌تونه خیلی برای توسعه فردی، مهارت‌های فروش‌ و فرصت‌های شغلی مفید باشه. این کار به شما کمک می‌کنه در برخورد اول قوی ظاهر بشید و به مشتری نشون بدید که می‌خوایید بهش کمک کنید. همچنین، تکنیک‌‌های فروشندگی لباس می‌تونن عادت‌هایی در شما پرورش بدن که مستقیما روی موفقیت فروش اثرگذارن. توی این مقاله از سری آموزش‌های فروش و فروشندگی، تکنیک‌هایی رو بررسی می‌کنیم که برای فروش کالاهایی مثل پوشاک مفیده.
 
تکنیک های فروش
 

1. برخورد اول در تکنیک‌های فروش

First impression یا برخورد اول با هرکسی خیلی مهمه، اما وقتی با لبخند به استقبال مشتری‌ها برید و بگید «سلام، خیلی خوش اومدین!»، مشتری رغبت و انگیزه بیشتری داره که باهاتون صحبت کنه، به حرفاتون گوش بده و به تخصص شما درباره محصولات و خدمات اون فروشگاه اعتماد کنه.

 

2. تاثیر سوال کردن در فروش

سوال پرسیدن یکی دیگه از ترفندهای فروشندگی لباس هست که توی ارتباط گیری بهتر با مشتری کمکتون می‌کنه. می‌تونید به راحتی با پرسیدن سوالات ساده بفهمید هدفشون از خرید کردن چیه. این‌کار کمک می‌کنه تا تمرکز بیش‌تری روی اجناسی که می‌تونه به دردشون بخوره ایجاد کنید و کمک کنید تا چیزی که می‌خوان رو پیدا کنن.

Catalogue Mockup

 

3. شنوندگی در تکنیک های فروش

اینکه بتونید شنونده خوب یا اصطلاحا یک «شنونده فعال» باشید، نشون میده که شما برای مشتری مفید هستید و به شکل گیری ارتباط موثر کمک می‌کنه. می‌تونید این شنوندگی رو با رعایت اصولی مثل برقراری ارتباط چشمی، تکون دادن سر و جواب‌های کوتاه (درسته، چه جالب! و …) به حرف‌های مشتری، نشون بدید.

 

4. شناخت زبان بدن (Body language)

آشنایی با زبان بدن در فروش و تکنیک‌های فروشندگی لباس کمک می‌کنه که بدونید حرف‌ها و پیشنهادهای شما برای مشتری مفیده، یا فقط دارید فرصت فروش رو از بین می‌برید. با توجه به حالات صورت، دست‌ها و طرز ایستادن مشتری، می‌تونید استراتژی فروش‌تون رو تنظیم کنید.

 

5. اطمینان از به‌دردبخور بودن محصول

از مهم‌ترین تکنیک‌های فروش اینه که با پرسیدن سوال، مطمئن بشید محصولی که اونها به دنبالش هستن، می‌تونه براشون مفید باشه. با اطمینان از اینکه یک محصول برای اونها مفیده، می‌تونید نشون بدید که دوست دارید برای اونها مفید باشید.

 

6. تمرکز روی مهم‌ترین نکات

یکی دیگه از تکنیک‌های فروشندگی لباس اینه که تمرکز مکالمه‌تون با مشتری رو بذارید روی مهم‌ترین نکاتی که اونها به دنبالش هستن. مثلا اگر شما کفش فروشی داشته باشید و به هر نحوی این رو از صحبت‌های مشتری بفهمید که دنبال یک جنس با دوام می‌گرده، می‌تونید به تجربه خودتون در استفاده از یکی از کفش‌ها اشاره کنید که دوام خوبی داشتن، یا دوام بالایی نداشتن و محصول دیگه‌ای رو پیشنهاد بدید.

 

بیشتر بخوانید: کدام شغل فروش برای من مناسب‌تر است؟

 

7. وجه اشتراک در تکنیک‌های فروش

اینکه بتونید یک وجه اشتراک با مشتری پیدا کنید، از بهترین تکنیک‌های فروشندگی لباسه و بهتون کمک می‌کنه تا ارتباط بهتری با اون برقرار کنید؛ ارتباطی که شاید بتونه تاثیر مثبتی در فروش شما بذاره.

 

8. استفاده از انگیزه خرید مشتری

خیلی از اوقات ما می‌تونید با فهمیدن انگیزه خرید مشتری، اون رو به سمت محصولی که خودمون می‌خوایم هدایت کنیم. توی فروش لباس وقتی یک مشتری ازتون درباره ارزون‌ترین لباس سوال می‌کنه، می‌تونید از این تکنیک استفاده کنید. برای مثال مشتری دنبال ارزون‌ترین کفش رانینگ می‌گرده چون میگه سریع پاره می‌شن. اینجا شما می‌تونید جنسی رو معرفی کنید که قیمتش بالاتره، ولی کیفیت و دوام عالی داره.

 

9. ست کردن در فروش لباس

وقتی مشتری از یک جنس خوشش میاد، می‌تونید آیتم‌های دیگه‌ای که با اون لباس ست می‌شه رو بهشون معرفی کنید. با این‌کار مشتری به سلیقه و مهارت‌های شما اعتماد می‌کنه و احتمال خرید رو بالا می‌برید.

 

 

سوالات متداول

چطور برخورد اولیه خوبی داشته باشیم؟

بهتره لبخند بزنید و از مشتری استقبال کنید تا حس مفید و کمک کننده بودن بدید.

موقع فروش لباس چه سوالاتی بپرسیم؟

سوالاتی که باهاشون هدف مشتری از خرید رو بفهمید و بدونید دنبال چه لباسی میگرده.

چطور زبان بدن مشتری رو بفهمیم؟

کافیه به حالات صورت و بدنش توجه کنید تا بفهمید خوشحاله یا خسته شده.

3/5 - (2 امتیاز)

احتمالا این مقالات هم برای شما جذاب باشد

حرفه‌ای تر آموزش ببین،بیشتر بفروش!