افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش چیست؟

زمان خواندن 2 دقیقه

افیلیت مارکتینگ

به روز شده در 5 شهریور 1403

توسط تیم تحریریه آکادمی دیدار

زمان خواندن 2 دقیقه

افیلیت مارکتینگ یا همکای در فروش یکی از راه‌های ‌های بازاریابی و فروش مصحولات شماست؛ دقیقا در شرایطی که امکان تایید نهایی رو داشتید. بیایید ببینیم اصلا افیلیت مارکتینگ چی هست و چی نیست.

فهرست مطالب

تصور کنید که می‌تونستید هر زمانی و در هر مکانی، حتی وقتی که خوابیدید، پول دربیارید. این دقیقاً همون مفهومی هست که در پشت افیلیت مارکتینگ قرار داره. یکی از مفاهیمی که توی مسیر آموزش فروش باید یاد بگیرید همین همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ هست. درسته که اسمش توی دسته بازاریابی قرار می‌گیره اما به نوعی شما کار فروش انجام می‌دید. اما نکته اول:

 

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ یا همکاری فروش، روشی هست که در اون یک بازاریاب وابسته (افیلیت) با تبلیغ محصولات یا خدمات دیگران، کمیسیون دریافت می‌کنه. این بازاریاب، محصولی که بهش علاقه داره رو پیدا می‌کنه، تبلیغ می‌کنه و از هر فروشی که از طریق تبلیغاتش انجام بشه، بخشی از سودش رو می‌گیره.

 

Catalogue Mockup

فروش این افراد از طریق لینک‌های وابسته که از یه وب‌سایت به وب‌سایت دیگه هدایت می‌شن، قابل پیگیری هستن.

 

افیلیت مارکتینگ چطوری کار می‌کنه؟

افیلیت مارکتینگ با تقسیم مسئولیت‌های بازاریابی و تولید محصول بین افراد مختلف، از توانایی‌های مختلف برای ایجاد یه استراتژی بازاریابی مؤثرتر استفاده می‌کنه و به هر کدوم از این افراد سهمی از سود فروش رو اختصاص می‌ده.

برای موفقیت در این روش، سه طرف مختلف باید درگیر باشن:

  • فروشنده و سازندگان محصول
  • بازاریاب وابسته یا تبلیغ ‌کننده
  • مصرف‌ کننده یا مشتری

 

بیشتر بخوانید: چگونه در دیجی کالا فروشنده شویم؟ [+بهترین اجناس برای فروش اینترنتی]

 

انواع افیلیت مارکتینگ

گاهی ممکنه مشخص نباشه که آیا بازاریاب افیلیت مارکتینگ واقعاً از محصولی که تبلیغ می‌کنه استفاده کرده یا فقط دنبال کسب درآمده. ولی برای مشتری ممکنه این موضوع مهم نباشه، که این موضوع می‌تونه فرایندهمکاری فروش رو به چند حالت مختلف تقسیم کنه که در ادامه اونها رو بررسی می‌کنیم.

 

افیلیت مارکتینگ بدون ارتباط یا غیر وابسته (Unattached)

در این مدل، بازاریاب وابسته هیچ ارتباطی با محصول یا خدماتی که تبلیغ می‌کنه نداره. او هیچ تخصص یا اعتباری در زمینه محصول نداره و نمی‌تونه ادعایی درباره استفاده از اون داشته باشه.

 

افیلیت مارکتینگ وابسته (Related)

افیلیت مارکتینگ مرتبط، یه حالت میانی بین افیلیت نوع بدون ارتباط و نوع درگیر هست. در این نوع، بازاریاب وابسته الزاماً از محصول یا خدمات استفاده نکرده، اما به نوعی با جامعه هدف محصول در ارتباطه. این بازاریاب‌ها معمولاً در حوزه مورد نظر نفوذ دارن و دنبال‌ کنندگان قابل‌ توجهی دارن و می‌تونن به ‌نوعی اعتبار خودشون ارائه بدن.

 

بیشتر بخوانید: آموزش فروش در اینستاگرام | چطور در اینستاگرام بفروشیم؟

 

افیلیت مارکتینگ درگیر (Involved)

همون ‌طور که از اسمش پیداست، افیلیت مارکتینگ درگیر به بازاریابانی اشاره داره که به طور مستقیم با محصول یا خدماتی که تبلیغ می‌کنن، در ارتباط هستن. این بازاریاب‌ها خودشان محصول رو امتحان کردن، به تجربه خوبی که ارائه می‌ده اعتماد دارن و اعتبار لازم برای اظهار نظر درباره استفاده از اون رو دارن.

 

آموزش افیلیت مارکتینگ

 

فعالان افیلیت مارکتینگ چطور پول دریافت می‌کنن؟

در همه موارد لازم نیست مصرف ‌کننده حتماً محصول رو بخره تا بازاریاب وابسته سود ببرد. بسته به نوع برنامه، میزان سهم بازاریاب از فروش‌ها به روش‌های مختلفی اندازه‌گیری می‌شه:

 

بیشتر بخووانید: پورسانت فروش یعنی چه؟ فرمول محاسبه + انواع پورسانت فروش

 

پرداخت به ازای فروش (Pay per sale)

این روش استاندارد افیلیت مارکتینگ هست. در این روش، فروشنده بعد از خرید محصول توسط مصرف ‌کننده و استفاده از استراتژی‌های بازاریابی وابسته، درصدی از قیمت فروش رو به بازاریاب پرداخت می‌کنه.

 

پرداخت به ازای سرنخ (Pay per lead)

در این روش پیچیده‌تر، بازاریاب بر اساس تبدیل سرنخ‌ها به فروش، پاداش می‌گیره. بازاریاب باید مشتری رو متقاعد کنه که از وب‌ سایت فروشنده بازدید کنه و اقداماتی مثل پر کردن فرم یا ارائه اطلاعات تماس رو انجام بده.

 

بیشتر بخوانید: تکنیک‌های متقاعدسازی مشتریان برای مکالمات فروش

 

پرداخت به ازای کلیک (Pay per click)

برنامه‌های پرداخت به ازای کلیک (PPC) بر روی تشویق بازاریاب برای هدایت مشتریان از پلتفرم تبلیغاتی خودشون به وب‌ سایت فروشنده تمرکز دارن. بازاریاب باید به اندازه کافی مشتری رو جذب کنه تا از سایت بازاریاب به سایت فروشنده منتقل بشه. در واقع فعالان این نوع از افیلیت مارکتینگ بر اساس افزایش ترافیک وب ‌سایت پاداش می‌گیرن.

 

پرداخت به ازای نصب (Pay per install)

در این سیستم، بازاریاب هر بار که کاربری رو به وب‌سایت فروشنده هدایت می‌کنه و اون کاربر محصولی مثل اپلیکیشن موبایل یا نرم ‌افزار رو نصب می‌کنه، پول دریافت می‌کنه.

 

بیشتر بخوانید: انواع روش‌های فروش | کدام روش مناسب شماست؟

 

نتیجه‌گیری

افیلیت مارکتینگ یه فرآیند ساده و کارآمد هست که از طریق بررسی‌ها، وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارهای وبینار و سایر پلتفرم‌ها انجام می‌شه و به‌عنوان یه مرز جدید در بازاریابی که هنوز پتانسیل زیادی برای استفاده داره، شناخته می‌شه.

 

 

سوالات متداول

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ یک نوع از همکاری در فروش هست که با تقسیم مسئولیت‌های بازاریابی و تولید محصول بین چندین طرف، از توانایی‌های مختلف برای ایجاد استراتژی مؤثر استفاده می‌کنه.

بازاریابان وابسته چطور پول دریافت می‌کنن؟

بازاریابان وابسته می‌تونن از طریق مدل‌های مختلفی مثل پرداخت به ازای فروش، سرنخ، کلیک یا نصب پول دریافت کنن. میزان پرداخت بستگی به نوع برنامه و عملکرد بازاریاب داره.

چه تفاوتی بین انواع مختلف افیلیت مارکتینگ وجود داره؟

انواع افیلیت مارکتینگ شامل مدل‌های مستقل، وابسته و درگیر هستن که بر اساس ارتباط و تجربه بازاریاب با محصول و توانایی او در ایجاد تأثیر بر مخاطبان متفاوت اند.

این مطلب رو دوست داشتید؟

احتمالا این مقالات هم برای شما جذاب باشد

حرفه‌ای تر آموزش ببین،بیشتر بفروش!