تفاوت کارشناس فروش و بازاریاب از 5 بعد مختلف سازمانی

زمان خواندن 1.5 دقیقه

تفاوت کارشناس فروش و بازاریاب

به روز شده در 27 آذر 1402

توسط تیم تحریریه آکادمی دیدار

زمان خواندن 1.5 دقیقه

تفاوت کارشناس فروش و بازاریاب فقط توی حوزه کاری‌شون نیست. نکاتی هست که باید قبل از شروع کار بدونید تا بتونید مسئولیت‌هاتون رو به درستی انجام بدید.

فهرست مطالب

تاحالا شده بدون اینکه تبلیغی از یک محصول ببینید یا چیزهای خوبی درباره‌ش شنیده باشید، اون رو بخرید؟ خیلی بعیده! چون ما آدم‌ها تا چیزی رو با چشم خودمون نبینیم، باورش نمی‌کنیم. برای همین هم هست که برندها مجبورن سالانه هزینه زیادی صرف تبلیغات و بازاریابی کنن.

 

اگه توی حوزه‌های مختلف بازاریابی فعالیت کرده باشید، احتمالا اسم دوتا موقعیت شغلی یعنی «کارشناس فروش» و «بازاریاب» رو شنیدید. خیلی از وقت‌ها افراد این دوتا کلمه رو باهم اشتباه می‌گیرن و به‌جای هم استفاده می‌کنن؛ درحالی که این دوتا کار خیلی باهم فرق می‌کنن . تو این مقاله می‌خوایم یکبار برای همیشه فرق کارشناس فروش و بازاریاب رو مشخص کنیم.

 

Catalogue Mockup

کارشناس فروش کیست؟

یک کارشناس فروش باید افراد رو درباره ویژگی‌ها، ظاهر و کیفیت یک محصول آگاه کنه و از این طریق اونها رو قانع کنه که محصولی که معرفی میکنه، برای اونها خوب و ارزشمنده. این مهارت‌های کارشناس فروش رو می‌رسونه که بتونه مشتری‌های جدید رو قانع کنه که محصول جدید یا قدیمی یک شرکت رو بپذیرن و ازش استفاده کنن. همینطور، از اهمیت‌های دیگه کار مسئول فروش اینه که این افراد، بازار یا مارکت کسب‌وکارها رو گسترش می‌دن و باید رضایت مشتری‌ رو هم به دست بیارن.

 

کارشناس‌های این بخش معمولا کار پراسترسی دارن چون که اول هر ماه، مبلغی به عنوان تارگت و هدف فروش برای اونها تعیین میشه؛ و اونها باید تا آخر ماه، حداقل به میزان اون مبلغ تعیین شده فروخته باشن.

 

برای اینکه بتونید کارشناس فروش موفقی بشید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «راهنمای مسیر شغلی کارشناس فروش» رو بخونید.

 

بازاریاب کیست؟

هر برندی یک مخاطب هدف (target audience) داره که بر اساس محصولات و خدماتش مشخص میشه، چون هرکسی نمی‌تونه از هرچیزی استفاده کنه. مثلا مخاطب یا مشتری‌های هدف محصولات زیبایی و آرایشی خانم‎‌‌ها هستن، یا شرکت‌های اسباب بازی فروشی معمولا بچه‌ها رو تارگت می‌کنن. این کارِ یک بازاریابه که مشتری یا مخاطب هدف یک برند یا یک محصول خاص رو تعیین و شناسایی کنه و با آگاهی رسانی، تکنیک‌های مختلف عصبی و تشویق، اونها رو به خرید این محصولات هدایت کنه.

 

درواقع بازاریاب‌ها باید استراتژی‌های خلاقانه و تاثیرگذار طراحی کنن و به فکر سود شرکت در بلند مدت باشن. همچنین اونها مسئول ایجاد و ساخت تبلیغات جذابن، تبلیغاتی که بتونه یک فروش حسابی برای شرکت به همراه داشته باشه. به این ترتیب، افراد فعال تو این حوزه باید از مهارت‌های بازاریاب و مارکتینگ استفاده کنن تا یک زنجیره ارتباطی محکم بین یک برند، محصولاتش و مشتری‌هاش ایجاد کنن.

 

تفاوت کارشناس فروش و بازاریاب چیست؟

هردوی این پوزیشن‌های شغلی وظیفه دارن به رشد و پیشرفت یک کسب‌وکار کمک کنن، اما مسیر و کارهاشون کمی باهم متفاوته است.

 

اصلی ترین فرق کارشناس فروش و بازاریاب، اینه که کارشناس‌های بازاریابی باید روی اهداف بلند مدت تمرکز کنن؛ درحالی که هدف کارشناس فروش، درآمدزایی در کوتاه مدته. بازاریاب‌ها بیشتر روی نیاز مشتری تمرکز می‌کنن، اما کارشناس‌های فروش محصولات و خدمات رو به قیمت‌های مختلف پیشنهاد میدن.

 

از طرفی کارشناس فروش باید آخر ماه به تارگت تعیین شده برسه، اما بازاریاب‌ها روی تارگت درآمد آخر سال مجموعه تمرکز می‌کنن.

 

بجز این، بازاریاب‌ها تاثیر مستقیم و آنی روی شرکت‌ها ندارن، چون استراتژی‌شون مخصوص بازه‌های زمانی بلند مدته. اما کارشناس فروش نقش مستقیم روی درآمد و نقدینگی یک کسب‌وکار خواهد داشت.

برای درک بهتر تفاوت بازاریاب و فروشنده به جدول زیر دقت کنید. توی 5 حوزه تفاوت‌های کارشناس فروش و بازاریاب رو آوردم.

 

مبنای مقایسه بازاریاب کارشناس فروش
هدف برطرف کردن نیاز مشتری فروش محصول
رویکرد یکپارچه چندتکه
بازه زمانی طولانی مدت کوتاه مدت
تمرکز گسترش بازار گسترش شرکت
حوزه فعالیت فروش محصول تبلیغات، رضایت مشتری، فروش و تحقیق

 

بیشتر بخوانید: کارشناس فروش B2B کیست؟

 

کلام آخر

نمیشه دقیقا گفت کار کدوم یکی از این دو شغل سخت‌تره، چون که کارشناس‌های هردو بخش استرس زیادی بابت افزایش درآمد و رشد مجموعه متحمل می‌شن و کارشون نیازمند زمان و تلاش زیادیه. درکل باید گفت که اصلی‌ترین تفاوت کارشناس فروش و بازاریاب، بازه زمانی کارهای اونهاست که در کارشناس فروش کوتاه مدت و در بازاریاب‌ها بلندمدت هست.

 

سوالات متداول

شغل کارشناسی فروش بهتره یا بازاریابی؟

کاملا بستگی به روحیات، توانایی‌ها و سلایق خودتون داره. هردوی این پوزیشن‌های شغلی شرایط خاصی دارن که باید حتما اونهارو بسنجید.

کدوم یکی درآمد بهتری داره؟

معمولا کارشناس‌های فروش درآمد بالاتری نسبت به بازاریاب‌ها دارن، چون اکثر درآمدشون از طریق کمیسیون فروشه. هرچقدر فروشنده بهتری باشید، درآمد بالاتری هم دارید، نامحدود!

نیاز بازار به کدوم شغل بیشتره؟

معمولا کسب‌وکارهای بیشتری به دنبال کارشناس فروش هستن، اما کارشناس‌های بازاریابی رو معمولا توی کسب‌‌وکارهای متوسط و بزرگ پیدا می‌کنیم.

این مطلب رو دوست داشتید؟

احتمالا این مقالات هم برای شما جذاب باشد

حرفه‌ای تر آموزش ببین،بیشتر بفروش!