شناخت انواع فروشنده در مسیر شغلی فروش| کدام شغل برای من بهتر است؟

زمان خواندن 1.5 دقیقه

انواع فروشنده

به روز شده در 3 اردیبهشت 1403

توسط تیم تحریریه آکادمی دیدار

زمان خواندن 1.5 دقیقه

از اونجایی که انواع فروشنده رفتار مختلفی از خودشون نشون میدن. بد نیست چند نوع از مهم‌ترین‌ها رو با هم بخونیم و ببینیم ما جز کدوم دسته‌ایم!؟

فهرست مطالب

هرچقدر شناخت بیش‌تری از کار فروشندگی داشته باشید، این رو تضمین می‌کنه که شما هم توی شرایط و موقعیت‌های فروش، عملکرد قابل قبول‌تری از خودتون نشون بدید. بعد از اینکه توی مقاله قبلی توضیح دادیم که کارشناس فروش کیست؟! تو این مقاله می‌خواهیم انواع مختلف کارشناس‌های فروش رو بررسی کنیم.

 

فروش، کاری مثل برنامه نویسی یا کد نویسی نیست که توی قالب و چارجوب‌های مشخصی پیش بره. شما به‌ عنوان کارشناس فروش باید متناسب با هر مشتری‌، راه و روش برخورد با اون رو پیدا کنید تا درست پیش برید. البته کارشناس فروش B2B کمی وظایف متفاوت از کارشناس B2C داره.

 

Catalogue Mockup

هرکسی هم به یک شکلی این کارو انجام می‌ده، بیایید ببینیم شما بیش‌تر شبیه کدوم یکی از این ۵ شکل از انواع فروشنده‌ها هستید.

 

نوع اول: فروشنده‌های منتظر مشتری

نوع اول، فروشنده هایی هستن که در سطح ۱ کار می‌کنن. کار اونها به این شکله که توی محل کارشون نشستن و منتظرن تا یه مشتری بیاد و ازشون جنسی رو بخواد. البته این بستگی به کارِتون داره که همچین مشتری های رهگذری رو داشته باشید یا نه. معمولا برای سرویس‌ها و مخصوصا خدمات اینترنتی همچین شرایطی وجود نداره؛ معمولا توی مغازه‌ها و فروشگاه‌های حضوری بیش‌تر چنین فروشنده‌هایی رو می‌بینیم.

 

اگه شما جز گروه اول نیستید، پیشنهاد می‌کنم یه سر هم به مقاله «مسیر شغلی کارشناس فروش» بزنید.

 

نوع دوم : فروشنده جستجوگر

نوع دوم فروشنده‌ها، کسایی هستن که اکثر پروسه‌های فروششون به ارسال پروپوزال و تعرفه‌ محصولات یا خدمات به شرکت‌های مختلف خلاصه میشه. وقتی از این فروشنده‌ها می‌پرسیم امروز کارت چطور بود؟ معمولا از صحبت‌هایی که با مشتری‌های احتمالی کردن و نمونه‌هایی که ارسال کردن صحبت می‌کنن. شاید با این نوع فروشندگی هم نشه درآمد خیلی خوبی به دست آورد، اما یک نقطه قوتی که این فروشنده‌ها نسبت به نوع قبلی دارن، اینه که دارن بیرون از فضای کارشون مشتری‌یابی می‌کنن و حداقل نتیجه کارشون، گسترش ارتباطات و آشنایی با آدم‌های مختلف توی حوزه‌های مختلفه.

 

نوع سوم: فروشنده لید (سرنخ) محور

فروشنده‌های رابطه ساز، کسایی هستن که تمرکزشون رو روی راس قیف فروش قرار دادن و بیشتر دنبال آشنایی با آدم‌ها و جذب سرنخ بیشترن. این فروشنده‌ها رو توی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلف مثل الکامپ و تلکام زیاد میشه پیدا کرد. ایدئولوژی این افراد میگه اگر سرنخ‌های بیشتری داشته باشی، می‌تونی بفروشی.

 

نوع چهارم: فروشنده نتیجه محور

برخلاف نوع قبلی، تمرکز این گروه روی مرحله آخر قیف فروشه. تمام تمرکز این گروه روی یک چیز خلاصه میشه: فروختن.

 

اینها خوب بودن یا بد بودن روزشون رو توی تعداد فروش‌هاشون می‌دونن و هیچ ملاک دیگه‌ای مثل جذب سرنخ و فرصت فروش برای میزان موفقیت‌شون ندارن؛ ولی بهتره با نادیده گرفتن قسمت‌های دیگه فرآیند فروش، عملکرد خودشون رو محدود نکنن.

 

نوع پنجم: فروشنده متکی به قیف فروش

فروشنده‌هایی که طبق قیف فروش پیش میرن، معمولا موفقیت‌آمیزتر عمل می‌کنن. چون انواع مختلف فروشندگی رو باهم ترکیب میکنن. اونها آمار دقیقی از فروششون دارن، اما اینم میدونن که:

  • چقدر سرنخ جمع کردن
  • چقدر نمونه و پروپوزال فرستادن
  • چندتا قرار کاری رزرو کردن
  • و به چه کسایی ممکنه بفروشن

 

کلام آخر

هر فروشنده‌ای با هر روش و راهکاری می‌تونه به موفقیت برسه؛ اما کسی می‌تونه سود بیش‌تری ببره که بدونه دیگران چکار می‌کنن و از نقاط قوت همه انواع فروشندگی استفاده کنه. اگه هنوز روند موفقیت توی این حوزه براتون روشن نشده، پیشنهاد می‎کنم مقاله «چطور کارشناس فروش خوبی باشیم؟» رو هم بخونید.

 

 

سوالات متداول

چرا شناخت این ۵ نوع فروشندگی مهم بود؟

شناختن اینها کمک میکنه تا بدونید کجای دنیای فروشندگی قرار دارید، به کدوم سمت میرید و چطور میتونید بهتر عمل کنید.

بهترین نوع فروشندگی کدومه؟

بهترین انواع فروشندگان کسایی هستن که از همه روش‌های فروشندگی اطلاع دارن و ازشون استفاده می‌کنن تا به بهترین نتیجه برسن.

آیا باید رویه کارم رو کامل عوض کنم؟

نه، اگر در سطح اول یا دوم فروشندگی قرار دارید و میخوایید به سطح‌های بعدی برسید، به معنی رها کردن کارهای فعلی‌تون نیست. باید کمی گستره فعالیتتون رو گسترش بدید.

این مطلب رو دوست داشتید؟

احتمالا این مقالات هم برای شما جذاب باشد

حرفه‌ای تر آموزش ببین،بیشتر بفروش!