مهمترین اصول بازاریابی که هم بازاریاب‌ها و هم فروشنده‌ها باید بلد باشند!

زمان خواندن 2.5 دقیقه

اصول بازاریابی

به روز شده در 20 شهریور 1403

توسط تیم تحریریه آکادمی دیدار

زمان خواندن 2.5 دقیقه

اجرای موفق تلاش‌های بازاریابی نیاز به رعایت اصول بازاریابی داره. بهترین منبع برای ما اصول بازاریابی کاتلر هست که اینجا برداشتی آزاد از اون رو آوردم.

فهرست مطالب

استفاده از قدرت بازاریابی در هر کسب‌وکاری می‌تونه تعداد مشتریان و مخاطبان شما رو به طور چشمگیری افزایش بده. اما حتی بعضی از مدیران باتجربه هم گاهی اصول اولیه رو در این بازار پرسرعت امروز فراموش می‌کنن. درک اصول بازاریابی یک کلید مهم برای توسعه استراتژی‌های موثر در آموزش بازاریابی و فروش هست.

 

در اینجا به 10 مورد از اصول بازاریابی برگرفته از اصول بازاریابی فیلیپ کاتلر رو بررسی می‌کنیم که می‌تونن به شما کمک کنن روی بازاریابی موثر برای کسب‌وکارهای کوچک تمرکز داشته باشید.

 

Catalogue Mockup

اصل گوش دادن فعال

برای موفقیت در بازاریابی، بیشتر از اینکه صحبت کنید، باید گوش بدید. دقیقا کاری که در فروش هم باید انجام بدید؛ یعنی گوش دادن فعلانه. به این ترتیب که مثلا در بازاریابی محتوایی، محتوای آنلاین مصرف کننده هدف رو فعالانه بررسی کنید و در گفتگوها شرکت کنید تا بفهمید چه چیزهایی اون‌ها رو تحریک می‌کنه. این کار به شما کمک می‌کنه تا محتوایی بسازید که واقعا درگیرکننده باشه.

 

اصل کیفیت

کیفیت همیشه بهتر از کمیت هست. داشتن 2 هزار فالوور و مخاطب آنلاین که فعالانه محتوای شبکه‌های اجتماعی شما رو می‌خونن و به اشتراک می‌ذارن، از  20,000 مخاطبی که هیچ واکنشی نشون نمی‌دن یا محتوای شما رو به اشتراک نمی‌ذارن؛ بهتره.

 

اصل تمرکز

هیچ‌کس نمی‌تونه تمام مخاطب‌های خودشو راضی نگه داره. شما یک بازار هدف دارید و داشتن یک استراتژی بازاریابی و استفاده از اصول بازاریابی که متمرکز باشه، اعتبار برند و تعداد مشتریان شما رو افزایش می‌ده.

 

بیشتر بخوانید: 5 تفاوت مدیر فروش و مدیر بازایابی که باید قبل از پذیرش این موقعیت‌های شغلی بدانید

 

اصل ترکیب

اگر محتوای باکیفیت و جذاب منتشر کنید که بستر مخاطبان اصلی و باکیفیت شما رو بسازه، اون‌ها پیامتون رو با دنبال ‌کننده‌های خودشون در فیسبوک، توییتر، لینکدین و جاهای دیگه به اشتراک می‌ذارن. این اشتراک گذاری و گفتگوهای بعدی، ورودی‌های بیشتری از طریق گوگل و سایر موتورهای جستجو ایجاد می‌کنه و رتبه‌ی شما رو افزایش می‌ده.

 

اصل ارزش آفرینی

صرفا تبلیغ محصولات و خدماتتون چیزی به گفتگو با مشتریان اضافه نمی‌کنه و ممکنه در نهایت باعث بشه دنبال ‌کننده‌هاتون دیگه به حرف‌های شما گوش ندن. با استفاده از اصول بازاریابی و ایجاد محتوای جذاب و برقراری روابط طولانی ‌مدت با اینفلوئنسرها، گفتگوهاتون رو ارزشمند کنید. این‌ها همون کاربرانی هستن که تبدیل به محرک‌های بازاریابی دهان ‌به ‌دهان قوی می‌شن.

 

اصل تاثیرگذاری

برای پیداکردن اینفلوئنسرهای آنلاین که مخاطبان باکیفیتی در بازار شما دارن و به احتمال زیاد به کسب‌وکار، محصولات و خدمات شما علاقه‌مند هستن، وقت کافی بذارید. با اون‌ها ارتباط برقرار کنید و تلاشی جدی برای ساختن روابط با اون‌ها داشته باشید. وقتی اون‌ها شما رو به ‌عنوان منبعی جالب و معتبر از اطلاعات مرتبط ببینن، ممکنه پیامتون رو با مخاطبان خودشون به اشتراک بذارن.

 

بیشتر بخوانید: ارتباط با مشتری به شکل موثر | با این 10 تکنیک قلب مشتری رو تسخیر کنین!

 

اصل ارتباط متقابل

اگه می‌خواهید اینفلوئنسرها محتوای شما رو به اشتراک بذارن، شما هم باید محتوای اون‌ها رو به اشتراک بذارید. درصد مشخصی از زمان بازاریابیتون رو به اشتراک گذاری و بحث در مورد محتوای منتشرشده توسط دیگران اختصاص بدید.
 

اصول بازاریابی

 

اصل در دسترس بودن

از اونجایی که در حال حاضر بازاریابی آنلاین و بر اساس محتوا خیلی شایع شده باید به تولید محتوا توجه زیادی داشته باشید. محتوای جذاب، محتواییه که برای ایجاد بحث و گفتگو طراحی شده و میزان بازدید شما در موتورهای جستجو رو افزایش می‌ده. این به معنی نظر دادن، پاسخ دادن به نظرات و شرکت در بحث‌های آنلاین هستش. اگه بعد از انتشار محتوا ناپدید بشید، دنبال‌کننده‌هاتون ممکنه علاقه‌شون رو از دست بدن و اونها هم ناپدید بشن.

 

اصل توجه

اینکه یک مشتری که با شما ارتباط آنلاین برقرار کرده رو نادیده بگیرید، مطمئنا نتیجه‌ای جز از دست دادن یک فرصت فروش خوب رو در پی نداره. شما باید به‌عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی، با دیگران در ارتباط باشید، شبکه سازی کنید و به هر کسی که به یک شکلی با شما ارتباط می‌گیره و براتون مفیده توجه کنید.

 

بیشتر بخوانید: آموزش بازاریابی تلفنی | بازاریابی تلفنی موفق چگونه است؟

 

اصل صبوری از اصول بازاریابی

بازاریابی نیاز به زمان داره تا یک مخاطب باکیفیت رو بسازه. به استراتژی بلندمدت متعهد بشید تا بهترین نتایج رو بگیرید. این اصول ساده، می‌تونن پایه‌ای محکم برای ساختن یک استراتژی موفق بازاریابی باشن و به شما کمک کنن تا کسب‌وکارتون رو به سطح بالاتری ببرید.

 

نتیجه گیری

استفاده از اصول بازاریابی می‌تونه به کسب ‌و کارها کمک کنه تا به‌ شکل مؤثرتری با مخاطبان خودشون ارتباط برقرار کنن و روابط پایدار و ارزشمندی بسازن. این اصول از گوش دادن به مخاطب و ارائه محتوای باکیفیت گرفته تا ایجاد روابط با تأثیرگذاران و متقابل بودن، همشون نقشی کلیدی در موفقیت استراتژی‌های بازاریابی دارن. با تمرکز بر این اصول و اجرای مستمر اونها، کسب ‌و کارها می‌تونن حضور آنلاین خودشون رو تقویت کنن و به نتایج مثبت و پایداری دست پیدا کنن.

 

 

سوالات متداول

چرا گوش دادن فعال در بازاریابی مهم است؟

گوش دادن فعال به شما کمک می‌کند تا نیازها و خواسته‌های مشتریان را بهتر درک کنید و محتوای بازاریابی موثرتری تولید کنید.

چگونه می‌توان با اینفلوئنسرها همکاری مؤثری در بازاریابی داشت؟

یافتن اینفلوئنسرهای مناسب و برقراری ارتباط قوی با آنها می‌تواند به گسترش پیام برند کمک کند.

چرا کیفیت محتوا در بازاریابی مهمه؟

کیفیت محتوا باعث جلب توجه و تعامل بیشتر مخاطبان می‌شه و به اشتراک ‌گذاری و دیده‌ شدن بیشتر شما کمک میکنه.

این مطلب رو دوست داشتید؟

احتمالا این مقالات هم برای شما جذاب باشد

حرفه‌ای تر آموزش ببین،بیشتر بفروش!