فروشنده کیست؟ | ویژگی‌های یک کارشناس فروش موفق 

زمان خواندن 3.5 دقیقه

فروشنده کیست؟ + مهم ترین ویژگی ها

به روز شده در 29 شهریور 1403

توسط تیم تحریریه آکادمی دیدار

زمان خواندن 3.5 دقیقه

فروشنده مهم‌ترین جزء فروش و از کلیدی‌ترین داراهایی هر کسب‌وکار و سازمانیه. هیچ کالایی هرچقدر هم خوب باشه بدون یک فروشنده موفق به فروش نمی‌رسه و هیچ کسب‌وکاری هم بدون یک فروشنده خوب به سود نخواهد رسید.

فهرست مطالب

فروشنده کیست؟ به طور مشخص کسی که مسئول فروش کالا یا خدمات به مشتری باشه. بله! این سرراست‌ترین جواب ماست. پاسخ دُرست‌تر اینه: فروشنده کسیه که فروش رو بعد از گذروندن مراحل تخصصی فروشندگی و آموزش فروش به موفقیت می‌رسونه. درواقع سوال ما باید این باشه: فروشنده موفق کیست یا فروشنده حرفه ای کیست؟
قبل از ادامه این متن باید بدونین حرفه‌ای‌ترین دوره آموزش کارشناس فروش می‌تونه همه ویژگی‌های کارشناس فروش موفق رو به شما یاد بده.

 

اگه می‌خواین بدونین فروشنده خوب کیه تا شما هم در زمینه فروش موفق باشین، یکی از کارهای مهم اینه که ببینین فروشنده‌های موفق چه‌ کار می‌کنن و شما هم همون کارها رو انجام بدین. پس بیاین ببینیم فروشنده موفق کیه.

 

Catalogue Mockup

فروش چیست و فروشنده کیست؟

فروش یعنی کارهایی که شخص (فروشنده) انجام میده تا خریدار در قبال گرفتن محصول یا خدمات، بهش پول بده. ما قبلا در مقاله فروش چیست کامل در این باره توضیح دادیم. حالا بیاین ببینیم فروشنده کیست.

فروشنده کسیه که محصول یا خدماتی رو ارائه میده و در عوضش پول می‌گیره. فروشنده می‌تونه یک فرد، شرکت، دولت، یا هر نهادی باشه.

 

کار فروشنده اینه که محصول یا خدماتی که خودش تولید کرده یا مالکیتش رو در اختیار داره، برای فروش به خریدار عرضه کنه و خریدار هم شرایط محصول یا خدمات و قیمتش رو قبول می‌کنه و معامله انجام میشه.
فروشنده سعی میکنه محصول یا خدماتش رو به بهترین شکل ممکن و با شرایط خوب به خریدار نشون بده تا اون رو متقاعد کنه که محصول یا خدماتش به دردش می‌خوره و اون رو بخره.

 

ویژگی‌های فروشنده موفق چیه؟

به نظر شما فروشنده خوب کیست؟ فروشنده‌های خوب چه ویژگی‌هایی دارن؟ این فروشنده‌ها یک‌سری ویژگی‌ها دارن که اون‌ها رو از بقیه متمایز می‌کنه و یکی از عوامل موفقیت‌شون، همین ویژگی‌هاست.

 

اینها چند تا از ویژگی‌های فروشنده‌های موفقه:

  • به علایق و سلیقه مشتری توجه می‌کنن

یک ویژگی فروشنده موفق اینه که سعی میکنه چالش‌های مشتری، رؤیاها، و هدف‌هاش رو خوب درک کنه و برای رفع اون‌ها، راه‌حل مناسبی ارائه بده. فروشنده خوب، فروشنده‌ایه که علاقه و سلیقه مشتری براش مهم باشه و کمک کنه مشتری به هدفش برسه.

  • اعتماد به نفس دارن

اگر فروشنده، به محصول یا خدماتی که می‌فروشه، اطمینان نداشته باشه، نمی‌تونه مشتری رو متقاعد کنه که این محصول یا خدمات براش مفیده و می‌تونه مشکلش رو حل کنه.

بیشتر بخوانید: استراتژی افزایش فروش | بررسی عوامل موثر در افزایش فروش یا ارائه خدمات

  • همیشه در دسترس‌ان

فروشنده خوب، همیشه حواسش به همه چیز هست و می‌دونه که محصول یا خدماتی که می‌فروشه، چه تاثیر مثبتی بر اطرافش میذاره. فروشنده موفق، همیشه در دسترسه و هر وقت مشتری به کمکش نیاز داشت، حاضر است تا به مشتری کمک کنه.

  • انعطاف دارن

فروشنده‌های حرفه‌ای توانایی خاصی برای تحمل مشکلات و سختی‌ها دارن. اون‌ها مشتری و مشکلش رو مشکل خودشون می‌دونن و سعی می‌کنن به بهترین شکل ممکن، اون رو حل کنن.

  • بیشتر شخصیت برون‌گرا دارن

یک فرد برون‌گرا، معمولاً اجتماعیه، دوست داره وقتش رو با بقیه بگذرونه، اول اون بحث رو شروع می‌کنه، و خیلی راحت دوست پیدا میکنه. این ویژگی‌ها به فروشنده کمک می‌کنن تا مشتاق باشه با مردم ارتباط برقرار کنه، از تعامل با اون‌ها لذت ببره، و بتونه درباره چیزهای مختلف با مشتری صحبت کنه. هرچقدر فروشنده بیشتر و بهتر بتونه با مشتری صحبت کنه، ارتباط بهتری با اون برقرار می‌کنه و بهتر می‌تونه بفهمه که مشکلش چیه و اصلاً چرا می‌خواد اون محصول رو بخره.

فروشنده موفق کیست

 

  • شنونده‌های خوبی‌ان

یک ویژگی مهم فروشنده‌ موفق، اینه که به‌جای زیاد حرف زدن، سعی می‌کنه بیشتر به حرف‌های مشتری گوش بده و شنونده خوبی باشه. این‌طوری راحت‌تر می‌تونه به نیاز مشتری پی ببره و اون رو برطرف کنه.

  • می‌تونن چندتا کار رو با هم انجام بدن

در محیط فروش، چندکاره بودن، یک امر طبیعیه. فروشنده باید مشتری رو جذب کنه، اون رو متقاعد کنه که محصولش براش مناسبه، و معامله رو ببنده. که همه این‌ها معمولا همزمان با هم انجام میشه.

  • صادق و رو راست‌ان

فروشنده موفق اگر بدونه واقعاً محصولش به درد مشتری نمی‌خوره، اصرار نمیکنه که به هر قیمتی اون رو بفروشه، چون می‌دونه که با این کارش نه‌تنها پل‌های پشت سرش رو خراب می‌کنه، بلکه ممکنه مانع بستن معامله هم بشه.

  • افرادی دارای تمرکز زیادن

تمام فروشنده‌های موفق، یک ویژگی مشترک مهم دارن: تمرکز. مثلاً وقتی با مشتری صحبت می‌کنن، حواسشون به موبایل‌شون نیست و فقط به مشتری و حرفهاش توجه دارن.

  • همیشه خوش‌بین‌ هستن

فروشنده خوب، سعی میکنه حس خوب و مثبتی به مشتری بده، نه اینکه ناامیدش کنه. با شوخ‌طبعی و مثبت صحبت کردن، حس خوبی رو به مشتری میده.
بیشتر بخوانید: 10 تکنیک فروش سازمانی (B2B) برای موفقیت در فروش

  • محصول یا خدمات‌شون رو خوب می‌شناسن

یک فروشنده موفق باید شناخت خوب و کافی از محصول و ویژگی‌هاش داشته باشه. حتی با سازمان هم باید کاملا آشنا باشه، فلسفه، سیاست‌هاش، باورهاش و رقباش رو خوب بشناسه.

  • یادگیری پیوسته

اگه واقعا می‌خواین بدونین فروشنده موفق کیست و چه فرقی با یه فروشنده عادی داره، باید بگم فروشنده موفق، همیشه دنبال اینه که چیزهای جدیدی یاد بگیره و به اطلاعات خودش اضافه کنه. مثلا مدام کتاب‌های به روز مرتبط با فروش رو می‌خونه، در وبینارهای مربوط به فروش شرکت می‌کنه، به سمینارها میره و غیره.

  • پیگیرن

یک ویژگی فروشنده موفق اینه که زود دلسرد نمیشه و پیگیره. مسلما هر فروشنده‌ای توی کارش خیلی «نه» می‌شنوه. اما یه تیپ شخصیتی فروشنده که اونو حرفه‌ای نشون میده، اینه که با سیاست و نرمش کارش رو پیش میبره. یعنی وقتی به مشکل می‌خوره، به جای اینکه ناامید بشه، دنبال یه راه‌حل خلاقانه می‌گرده.

 

کلام آخر…

پس همون‌طور که متوجه شدین در پاسخ به سوال فروشنده خوب کیست نمیشه فقط اینطوری جواب داد که فروشنده خوب کسیه که محصولی رو به‌خوبی به کسی بفروشه. فروشنده‌ باید ویژگی‌های زیاد و رفتارهای متنوعی داشته باشه. زمان‌بندی دقیق، برنامه‌ریزی، قدرت تصمیم‌گیری، صبور بودن و برقراری ارتباط خوب، از جمله ویژگی‌های مهم هر فروشنده موفق هست که کمک میکنه در کارش خوب بدرخشه و پیشرفت کنه.

 

سوالات متداول

برترین فروشنده کیست؟

بهترین فروشنده کسیه که بتونه همه مراحل فروش رو به خوبی طی کنه و ویژگی‌های بستن یک فروش موفق رو داشته باشه. فروشنده ای که این ویژگی‌ها رو داشته باشه یک فروشنده حرفه‌ایه و بدون شک می‌تونه توی هر کسب‌وکار و سازمانی برترین فروشنده باشه.

چطور میشه تبدیل به یک فروشنده موفق شد؟

با آموزش فروش و فروشندگی مسیرِ رسیدن به موفقیت برای شما هموار میشه. امروز موفق‌ترین کارشناسان فروش دنیا همگی در بهترین دوره آموزش فروش شرکت می‌کنن و خودشون رو ارتقا می‌دن.

3.7/5 - (4 امتیاز)

احتمالا این مقالات هم برای شما جذاب باشد

حرفه‌ای تر آموزش ببین،بیشتر بفروش!